top of page

PAKAIAN TRADISIONAL


Ini adalah Baju Tradisional Pahang.Baju Kurung Pahang dipakai oleh kaum wanita Melayu beserta selendang penutup kepala bersama aksosori manakala baju melayu dipakai oleh kaum lelaki bersama sampin,tanjak dan keris.Kedua dua pakaian ini dahasilkan sendiri oleh mereka(gambar diatas).

walaupun Malaysia dilanda arus permodenan,masih ada lagi individu2 yang berjiwa melayu ini bersemangat dan minat untuk mengekalkan identiti Melayu kita!

Ingin saya perkenalkan dua individu didalam gambar tersebut yang telah saya jadikan ikon dan organisasi untuk projek seni saya.Saya telah mendapat tugasan untuk mencari organisasi berkaitan dengan Tekstil dan menemuramah organisasi tersebut dan menghasilkan inovasi daripada apa yang diperoleh.Akhirnya saya telah berjumpa dengan pembuat pakaian tradisional di Klang,Selangor.

Jom saya perkenalkan dengan individu2 ini.Yang memakai Baju Kurung Pahang itu Namanya Zaharah bt Latif yang berumur 51 tahun dan yang segak menggenakan pakaian Tradisional Melayu itu ialah Abdul Rahman bin Tan berumur 53 tahun.Yang menarik perhatian saya untuk memilih mereka sebagai organisasi adalah semangat dan minat dalam mengekalkan identiti Melayu serta menghasilkan sendiri pakaian dan aksosori tersebut bersama!Apabila saya berkunjung ke kediaman mereka,pasangan ini amat teruja bercerita tentang pakaian,adat dan tradisi Melayu.Mereka memakai pakaian ini di majlis kenduri atau dimana2 majis yang mereka pergi dengan bangganya membawa identiti Melayu yang semakin dilupakan pada zaman ini.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page